Berlini tér, Marx tér... – heti helytörténet: Nyugati tér és az ő felüljárója

Desktop
1900 táján - a Bajcsy-Zsilinszky (Vilmos császár) útról (forrás: Budapest régi képeken)

Többször mutattunk már érdekes régi fotókat a Nyugati térről - most is, nem keveset -, a felüljáró majdani elbontásáról szóló határozat apropóján pedig összeszedünk némi helytörténeti csemegét nektek a térről és a felüljáróról. A szöveg elolvasása után mindenképpen érdemes megnézni a fenti galériát!

A térről:

Az 1800-as évek elejéig ezen a helyen a Waizner Linie (Váci országút) és a Waizner Damm (Váci árvízvédelmi töltés) állt. Lipótváros parcellázásával aztán kialakították itt a Tüköry-gátat, a későbbi Fegyvergyár utcát, ami nem más, mint a mai Szent István körút. Ezek után a Terézváros is gyors beépülésnek indult. Olcsók voltak a telkek, a tér mai helyéhez legközelebb három gyár állt: az Árpád Hengermalom (a jelenlegi Szent István körút vonalában) és az Unió gőzmalom (a jelenlegi Kádár utca területén, 1867) és a Pesti Cukorfinomító Gyár-Egyesület. 

Az igazi fejlődés azonban nyilván a Nyugati pályaudvar elődjének, a pesti Indóháznak az építésével jött el, ennek köszönhetően 1872-ben már három lóvasút-vágány ment át a téren. Hamarosan elkezdték tervezni a Nagykörutat, ehhez azonban az Indóház egyik épületét is el kellett bontani, és Eiffel irodájával megterveztették a Nyugati (akkor még Nyugoti) pályaudvar épületét. A későbbi Skála metro helyén a London szálloda állt. A körút végét - tehát a mai tér területét - Eisen Gasse-nak (Vas utca) nevezték, a távolabbi részt Theresien Ring néven ismerték. Ezt a kettőt egyesítve alakult ki a Teréz körút, amin már villamos is járt (az első villamos a pályaudvar és a mai Király utca között közlekedett). A pályaudvar mellett felépült egy másik szálloda, a Westend-ház. Később ezt rombolták le 1978-ban, és lett a helyén a parkoló és buszvégállomás, valamivel később, valamivel hátrébb a mai WestEnd. 

A Westend-ház, 1956-ból (forrás: fortepan.hu)

Maga a tér 1914-ben kapott külön nevet, ekkor lett Berlini tér, a szocializmus alatt pedig Marx térnek hívták. A következő legnagyobb átalakulás a '70-es, 80-as években érte el ezt a területet. Felépítik a Skála Metrót nyolc év alatt, ez 1984-re lett kész. 1981-ben készül el a felüljáró, és addigra a metrómegállót is megcsinálták. Mai arculatát perdig 2015-ben nyerte el a tér.

A felüljáróról:

A felüljárót ugye 1980-ban építették. A felüljáró szabadszereléses eljárással készült, ami annyit takar, hogy az elemeket ragasztóval rögzítették és acélsodronnyal húzták feszesre. A felüljáró összesen 420 méter hosszú, kétszer egysávos, 1981. november 10-én adták át a forgalomnak. Érdekesség az építés kapcsán, hogy a két végéről kezdték építeni egymás felé, és hát amikor "kész" lett 1980-ban, akkor a felüljáró legmagasabb pontján nem ért össze a két rész. Mivel előtte két évvel adták át a BAH-csomópontot, ennek mintájára a köznyelvben ennek a malőrnek köszönhetően a tér az "ELBAH-csomópont"-nevet kapta. 

1980 - a készülő felüljáró (forrás: ilyenisvolbudapest.hu)

A "baki" részleteiről azt találtuk egy szakembertől, hogy a szabadszerelésnél fontos, hogy megvárják, míg a ragasztó megköt, azonban nagyon siettették az építést, ezért "...alul szétnyíltak kicsit az elemek, a szakasz kifli alakú lett. Nem az volt a baj, hogy a híd nem ért össze, hanem az, hogy alakhiba keletkezett. Amikor összebillentettük, akkor csatlakozott, de a deformálódás miatt a két rész nem tervezett módon csatlakozott. Kénytelenek voltunk lebontani két-két elemet, hogy aztán a helyes irányba lehessen visszatenni” - mondta a szakember. 

A hiba miatt a szakembert 6 havi bérnek megfelelő kártérítés, vagyis összesen 46 ezer forint megfizetésére kötelezték.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!

Legyél a szerzőnk!

Rendszeresen írnál a környéked eseményeiről, boltjairól, kocsmáiról, kulturális programjairól, utcáiról és játszótereiről? Ne habozz, vedd föl velünk a kapcsolatot!

Partnerek